Canvi de nom dels Jardins del príncep de Girona: una victòria de les veïnes

L'any 2014, l'Ajuntament va engegar un procés participatiu per tal que les veïnes fessin propostes en relació amb l'espai dels Jardins del Príncep de Girona. Una d'aquestes propostes va ser canviar-ne el nom pel de Jardins del Baix Guinardó. La lluita i insistència de les veïnes a cada consell de barri i a cada audiència pública ha fet que les millores proposades s'anessin implementant: s'ha fet una pista esportiva, un espai per als gossos, rampes per a les persones amb discapacitat que han fet l'espai accessible i millores a les zones enjardinades, però el canvi de nom s'està fent pregar.

La CUP d'Horta-Guuinardó vam fer un prec al consell plenari del 2 de desembre de l'any passat, en el qual vam demanar que es fes un nou procés participatiu que recollís aportacions de les veïnes per donar forma a la proposta del Govern de reconvertir el llac en una piscina per a la quitxalla, semblant a la del Parc de la Creueta del Coll, i que s'aprofités, alhora, per ratificar el canvi de nom a Jardins del Baix Guinardó. Aquest nom té molt suport de les veïnes perquè al barri no existeix cap carrer ni plaça que el porti.

Dèiem aleshores -i fermament crèiem- que els processos participatius no poden ser simulacres de democràcia, sinó que han de ser vinculants. No té sentit gastar temps i diners públics perquè la proposta més votada per les veïnes a la ciutat, el cobriment de la Ronda de Dalt, s'executi només en una ínfima part. Finalment, gairebé quatre anys després del procés participatiu, la ponència del nomenclàtor i el consell plenari del districte van aprovar el passat mes d'octubre fer efectiu el canvi de nom dels jardins. Un cop, més queda demostrat que la lluita és l'únic camí.

S'imposen algunes reflexions. La primera és evident: la maquinària de l'Ajuntament està pensada per servir l'oligarquia de la ciutat. No només no facilita l'execució de les reivindicacions veïnals, sinó que les entorpeix. I l'"Ajuntament del canvi" no ho ha revertit, sinó que tot es continua perdent en un marasme burocràtic i d'òrgans de teòrica participació que no passen de ser òrgans merament informatius. Cada dia és més una repetició 2.0 dels governs PSC-ICV-EUiA. En segon lloc, queda clar que els districtes no tenen el més mínim poder de decisió, fins al punt que ha calgut el vistiplau del nomenclàtor perquè el canvi de nom s'hagi pogut aprovar al plenari i es requereixen tràmits administratius fins a la primavera per canviar la placa oficialment.

Per això la CUP d'Horta-Guinardo vam decidir limitar la nostra participació al districte a fer acte de presència al consell plenari en el torn de rèplica del discurs de la regidora, de manera que, rotatòriament, compareguin activistes o militants que denunciïn i facin visualitzar propostes. No volem participar en una institució que no decideix res i, alhora, volem denunciar les dietes per assistir a òrgans que, com el consell plenari, no serveixen per a res. Controlarem que el procés s'acabi i es canviï la placa borbònica per una placa que posa en valor el barri i les seves veïnes, i pressionarem amb elles perquè l'Institut deixi de dir-se Príncep de Girona.

Per acabar, denunciem l'equidistància de BEC, que diu al seu web que executa el canvi de nom per tal de reduir la càrrega simbòlica de la monarquia a la ciutat, mentre una de les artèries principals del districte continua dient-se Avinguda de Borbó, o mentre al ple de ciutat vota en contra de declarar persona non grata Felip VI. En tot cas, la implementació efectiva de la República Catalana permetrà retirar els noms de carrers i places de monàrquics, feixistes, patriarcals o racistes, motiu pel qual l'Esquerra Independentista continuem lluitant dia a dia arreu dels Països Catalans