Taller d’autodefensa feminista organitzat per la CUP Horta-Guinardó amb la col·laboració del CP la Merci d’Horta i l’AAV del Carmel

El dissabte passat, 11 de juny, vuit dones valentes vam arribar a l’Associació de veïns i Veïnes del Carmel a les 10 del matí per participar en un taller d'autodefensa feminista. Només dues dones havien participat en un taller semblant, fa uns mesos, al casal independentista Noi Baliarda de Sant Andreu.

Les dues companyes que ens van fer de monitores són alumnes dels cursos d’autodefensa feminista que s’imparteixen a l'Ateneu l’Harmonia de Sant Andreu. Agraïm la seva assistència, gentilesa i dedicació, tenint en compte, a  més, els problemes que van patir amb el transport per arribar.

La classe va començar amb una roda de presentació, en la qual es va preguntar a les assistents si crèiem que la violència és necessària. La majoria van dir que volien creure que no ho era, però totes pensàvem, alhora, que, en casos especials, fer-ne ús és una qüestió de defensa i supervivència. Vam fer un pre-escalfament de les articulacions i, a continuació, vam seguir amb jocs que ens van permetre ser capaces d'observar l’entorn, conèixer l’espai i detectar possibles perills. Observar en tot moment i estar alerta és important en una situació d’alarma per poder actuar.

Després vam treballar la postura, l’actitud i la veu davant una agressió masclista; vam exemplificar casos en què ens puguem sentir initimidades, ja sigui per insistència, per si ens agredeixen verbalment o ens envaeixen l’espai físic contra la nostra voluntat. Hem de ser contundents i intentar no mostrar les nostres pors, les quals encara esperonen més l’agressor. La postura de guàrdia és molt important per actuar de forma ràpida en cas d’agressió física previsible. Hem d’estar preparades per si la contenció verbal falla.

Vam treballar també les eines que tenim per implicar d’altres persones en els conflictes, tot buscant ajuda, i també per escapar-nos si estem soles. Va arribar l’hora de la part més física: tècniques per parar cops, colpejar sense autolesionar-nos les mans i tàctiques per desfer-nos de l’agressor. Finalment, vam fer una ronda de dubtes sobre l’objectiu del taller, i vam compartir experiències pròpies amb la intenció d’aprendre a actuar de la manera més adequada i amb les suggerències de totes, aportant-hi les nostres opinions. El taller va acabar amb relaxació, durant la qual ens vam fer massatges entre nosaltres i vam demanar a la companya què necessitàvem i volíem rebre en aquell moment.

La valoració general va ser molt positiva, ja que la majoria de les dones venien per primera vegada a un taller d’autodefensa feminista i creien que tota la classe seria lluita i violència. Van quedar sorpreses pel fet d'aprendre moltes eines i trucs que existeixen i que es fan servir per descol·locar l’agressor sense haver d’arribar a la violència. La conclusió final va ser que aquests tallers donen seguretat a les dones i que ens quedem amb ganes de repetir per ampliar els coneixements.

Totes ens ho vam pasar molt bé i vam interessar-nos pels cursos de diferents nivells que fan a l'Ateneu l’Harmonia de Sant Andreu. Acabat el taller, ens esperaven els homes del nucli d’Horta-Guinardó al CP La Merci d’Horta, on ens havien preparat un vermut amb pintxos i begudes fresques, que teníem molt merescudes.