Concentració cada dimecres contra les retallades al CAP del Carmel!

El Departament de Sanitat retalla el servei de pediatria del CAP del Carmel, aprofitant la jubilació d'un dels pediatres.
Les veïnes del Carmel protesten des de fa mesos contra la mesura, que s'ha justificat per una homogeneïtzació en els criteris d'atenció, sense tenir en compte les condicions socials del barri.

Defensem el CAP del Carmel!

El passat mes d’octubre de 2015 es va jubilar un pediatre al CAP del Carmel.
Aprofitant la circumstància, el Departament de Sanitat va prendre dues decisions:

• Passar les usuàries d’entre 15 i 18 anys, ateses per pediatria, als metges de família.
  • Amb el descens de ràtio d’usuàries per pediatra, aconseguit gràcies a aquesta mesura, no calia substituir el pediatre jubilat.

Així doncs, l’equip de pediatres del CAP va passar de quatre a tres.

Abans de posar en marxa mesures de pressió, l’Associació de Veïnes i Veïns del Carmel va concertar una reunió amb la direcció del CAP amb l'objectiu que els expliqués el perquè d’aquesta retallada. La resposta va ser que la ràtio de pacients per metge al CAP del Carmel estava per sobre de l’estipulada, i que els acords a què es va arribar el 1997, després de pressions de la mateixa associació, a causa de les especificitats socioeconòmiques del barri, segons els quals s'acordava la necessitat de tenir més metges pediatres i d’atendre els infants i adolescents fins a la majoria d’edat, ja no eren vàlids i, per tant s’havia d’igualar la dotació de pediatres del Carmel a la de la resta de Catalunya.

L’AVV del Carmel va decidir, llavors, no acceptar aquesta decisió i concentrar-se cada dimecres de 17.30 h a 18.30 h davant el CAP per canalitzar dues reivindicacions:

• Que es substitueixi el pediatre jubilat i, per tant, torni a haver-hi quatre pediatres.
  • Que el servei de pediatria continuï atenent les persones usuàries d’entre 15 i 18 anys.

El passat dimecres 2 de març, en el marc de les concentracions que es duen a terme des de l’octubre, l’AVV va fer una assemblea oberta al CAP del Carmel amb les mares i pares que eren a la sala d’espera de pediatria. Algunes de les conclusions a les quals es va arribar van ser les següents:

• La bona professionalitat demostrada per l’equip de pediatria.
  • L’augment del temps d’espera i l’increment del lapse de temps entre cites per visitar-se, la qual cosa incrementa la utilització de les urgències.
  • Els familiars dels infants demanen que es continuï atenent els adolescents fins als 18 anys.

Un cop finalitzada l’assemblea oberta, i després d’haver-ho demanat durant mesos, tant a l’equip del CAP com als representants del districte, l’AVV aconseguia entrevistar-se, per segon cop, amb el director del CAP.
En l’entrevista, l’AVV va confirmar que el criteri d’elaboració de les ràtios (pacients per metge) ve condicionat pels pressupostos i no per les necessitats de la ciutadania, de tal manera que són els criteris econòmics i no els de qualitat d’atenció sanitària allò que les condiciona.
D’altra banda, la ràtio havia baixat, en aquest cas, per la reducció d’usuàries en pediatria a conseqüència del traspàs de pacients d’entre 15 i 18 anys als metges de família. Reducció que ha provocat l’increment de pacients atesos pels metges de família, en un barri especialment envellit com és el Carmel.
La direcció del CAP va manifestar que la ràtio al CAP del Carmel, amb tres pediatres (després de no substituir el pediatre jubilat) era d’un/a pediatra per cada 900 usuàries, mentre que la ràtio fixada a tot Catalunya és d’un/a pediatra per cada 1.200 infants.
L’AVV, al seu torn, va respondre que el Carmel és un barri obrer, amb una renda per càpita que se situa en el 56% de la mitjana de Barcelona, és a dir, quasi la meitat de la resta de la ciutat, i que és, a més, un dels 18 barris de Barcelona amb pitjors marcadors sanitaris. Per tant, no es poden establir les mateixes condicions ni ràtios que a la resta del territori, ja que hi ha una diferència en l’esperança de vida i en les necessitats sanitàries que fan palesa la incongruència d’aplicar les mateixes ràtios al Carmel i a Sarrià, per exemple, barri on la renda se situa en el 245% de la mitjana de la ciutat.
Finalment, el director del CAP es va comprometre a fer arribar les reivindicacions de l’Associació de Veïnes i Veïns a les instàncies pertinents per tal de donar-los una resposta.
Fins llavors, i fins que no canviïn les circumstàncies, cada dimecres, l’AVV segueix fent concentracions i assemblees obertes al CAP del carrer Murtra, entre les 17.30 h i les 18.30 h.
Des de la CUP-Capgirem Barcelona del districte d’Horta-Guinardó donem ple suport a les reivindicacions de l’Associació de Veïnes i Veïns del Carmel i demanem a les institucions que escoltin les demandes que es fan des del moviment popular.

Cada dimecres, l’AVV segueix fent concentracions i assemblees obertes al CAP del carrer Murtra, entre les 17.30 h i les 18.30 h.